Pages

Friday 14 December 2012

Resepi: Puding Triffle Delicious ♥

Assalamualaikum.. Alhamdulillah, kali ni aku nak share dengan korang cara nak buat Puding Triffle pulak.. Haaa, sebenarnya ni baru 1st trial aku buat puding nie.. Kira menjadi jugak la.. hee~ Sebab apa? Sebab tak sampai sehari aku buat dah tinggal separuh dah.. Wah3.. Kalau rumah ramai adik2 kecik mesti tak sampai sehari pun dah habis.. Ceh, nak puji sedap lettew kan.. haha.. Ok la, jom tengok bahan apa yang diperlukan & cara membuatnya.. So, easy.. Jom2.. ^^

Bahan2:
1) Kek gulung - perisa pandan (aku guna swiss roll je sbb senang cari)
2) Susu cair - 1 tin
3) Tepung castard - 3/4 sudu
4) gula - 3 sudu
5) Buah peach dalam tin/Fruit cocktail/Nata de coco (aku pakai buah peach dalam tin)
6) Buah anggur/Buah strawberry (aku pakai buah anggur)
7) Instant Jelly Crystal - 1 kotak (aku guna jenama NONA)

Cara2 membuatnya:
1) Potong kek gulung & susun di dalam bekas. (1st layer)
2) Masak susu cair+tepung castard yang sudah dibancuh+gula+air lebihan buah peach. Kacau sampai pekat. Kemudian tutup api & tuang atas 1st layer tadi. Biarkan selama 10 minit. (2nd layer)
3) Potong slice buah anggur + buah peach & susun di atas 2nd layer. (3rd layer)
4) Sediakan jelly seperti yang ditulis di kotak jelly berkenaan. Kemudian tuang atas buah2 tadi. Biarkan selama 10 minit. (4rd layer)

Akhir sekali letak di dalam peti sejuk. Sebab apa? Sebab makan sejuk2 baru sedaaaappp...! Tak percaya? Okkay, cuba skarang.. Sekarang jugak tau. Tapi sebelum tu pastikan bahan semua cukup. Kalau tak, tak dapat la rasa macam Puding Triffle Delicious yang aku buat nie.. haha..



~ Selamat Mencuba ^^  & keep following my blog.. ~

No comments:

Post a Comment

Copyright@Segala yang Tercatat di Blog ini adalah Hak Milik Semuanyadcni.blogspot